Vart är det här landet på väg?

Lite sen i nyhetsintagningen är jag och har precis hört om oroligheterna i Stockholmsförorterna, trodde först att det "bara" var i Husby när jag hörde om detta första gången men tydligen är det ganska utspritt över ett antal förorter. Vet inte hur ni tänker men jag blir så vansinnigt förbannad på sånt där beteende, "politikerna har glömt bort oss" rättfärdigar man det hela med men man tänker tydligen inte längre än näsan räcker. Förstör man samhällets egendom så ska det till skattepengar för att återuppbygga = ännu mindre pengar till satsningar på bl.a. ungdomar. Hur mycket kostar inte bara den här polisinsatsen för att försökaupprätthålla ett lugn och en trygghet för dem som INTE är en del i det här men råkar bo mitt i skiten. Att ambulans och brandkår inte vill ta sig till en del områden, ibland inte ens med poliseskort är väl ingen nyhet men det verkar tragiskt nog sprida sig snabbt.
 
Jag lägger inte in några värderingar om invandrare vs "svenskar" i det här inlägget utan konstaterar bara att landet börjar förvandlas till ett område där djungelns lag verkar gälla och där ungdomar skriker på uppmärksamhet genom att förstöra egendom. Vi hade samma fenomen då Berga Centrum brann ner, man skyllde väl på något i stil med att man var förbannad på att nånting (kommer inte ihåg vad det var) byggdes/skulle byggas i Funkabo någon km därifrån och inte i Berga. Man var sååå bortglömd! Var är föräldrarna till dem här barnen/ungdomarna? Hade något av mina barn uppfört sig sådär vet jag inte vad jag hade gjort men jag hade definitivt inte varit särskilt passiv i hanterandet av en sån situation. När vi i min generation växte upp hade vi i princip inte heller något att aktivera oss med, vi umgicks med varandra och vi visste vad vi fick och inte fick göra och att man inte förstörde andras egendom eller betedde sig som svin i allmänhet. Vi visste var gränserna fanns, idag verkar det inte finnas varken gränser eller spärrar för hur mycket skit man får ställa till med. Polisen är svin som försöker sköta sina jobb (jo jag vet att det finns svin där med liksom i alla yrkeskårer), lärare misshandlas av elever och blir anmälda om dem ens tar minsta tag i någon. Politiker blundar för hur det ser ut som alltid. 
 
Summa summarum är iallafall att något är groteskt fel när våld och förstörelse får härja fritt utan konsekvenser, något som förmodligen aldrig skulle accepteras över huvud taget i andra länder. Nånstans i det här börjar jag ångra att jag satt 2 barn till världen som ska försöka växa upp och känna trygghet i det här samhället, stackars er..  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0