Det här med avsaknad av kritiskt tänkande

Jag blev för ett tag sen indraget i något som gjorde att det fullkomligt knöt sig i magen på mig, detta av en person i min bekantskapskrets. Du vet vem du är och jag droppar inte något namn utåt så andra får reda på det. Detta som för mig tog max 5 minuter att konstatera att det var ett pyramidspel tycks MASSOR med människor bli fullständigt galna i och inte tveka en sekund för att gå med i, trots att man är tvungen att betala. Jag ska rada upp några av punkterna som svarar för varför jag är säker på att det är just ett pyramidspel.
 
1. Jag fick inte veta vad det var förrän jag tackade ja till att bli uppringd, väldigt hemligt vilket brukar vara ganska typiskt för den här typen av organisationer men jag tänkte nog aldrig att man skulle bli pålurad något av en vän och litade därför på personen. När jag tackat ja fick jag en länk med en introduktionsfilm som innehöll allt för att locka in en (tänk långa, vita stränder, turkost vatten så långt ögat når och vajande palmer, visst blir du liiite sugen??). En dålig introduktionsfilm i övrigt med relativt värdelösa argument till det mesta, bl.a. så skyltar de med Ernst & Young för att skapa trygghet av att det är ett stort företag inblandat. Dock skulle jag inte kalla en nominering till ett pris för något i stil med bästa sökmotor ens att vara i närheten av ett samarbete med detta företag. Och precis efter det stängde jag av introduktionsfilmen.
 
2. Företaget förbjöds av lotteriinspektionen i Norge i februari i år då organisationens medlemavgifter motsvarar runt 95% av de totala intäkterna vilket de inte får göra. När jag påtalade detta fick jag till svar att de visserligen varit förbjudna men inte längre. Kollade detta med Norges lotteriinspektion och ser man på, de är fortfarande förbjudna.
 
3. Som inträdesavgift ska man betala nånstans runt 3000:- (första året) för att ens få vara med och sedan ca 400:-/månad. Andra året betalar man tydligen också någon årsavgift plus månadsavgiften. Dock kan du slippa månadsavgiften om värvar/blåser några andra och får med dig dem i detta. I gengäld får du erbjudanden på resor (inte av organisationen i sig utan ett externt resebolag) till iochförsig ett oftast billigare pris än normalt men betänk då att du betalar 7800:- per person första året vilket du kan få en fin resa för utan att stoppa pengarna i någon annans händer. Dessa erbjudanden verkar det dessutom som att man inte kan åka på när man vill utan det är begränsade datum vilket då innebär att du måste kunna ta ledigt med kort varsel, ni som kan det kan ju räcka upp handen? Inte jag i alla fall! Dessutom, ju bättre medlemskap (dyrare), desto bättre erbjudanden.
 
Min poäng är, att med relativt enkla marknadsföringsknep och en portion tjat kan alltså en organisation sälja in precis vad som helst utan att människor verkar tänka på det kritiskt. De som värvar säger PRECIS DET DU VILL HÖRA, de vaggar dig in i en falsk trygghet, de får dig att tro att de är de enda som har rätt, alla som säger emot har fel och påstår att de ljuger, de har motargument för vad du än har för kritik mot dem och de älskar när du sväljer betet för då tjänar de pengar på dig. Simple as that! Det tråkiga är, att den dagen du värvats är du själv likadan och ser bara guld och gröna skogar. Jag kan visserligen vara naiv ibland men jag är glad att jag desto oftare är vansinnigt kritisk, många gånger så att det istället blir tråkigt. Men hellre det än att bli blåst och gå på allt som kommer längs vägen.

RSS 2.0