Orka bry sig..

Det här, är vad hela Sverige skakas av just nu:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14513170.ab

Frågan är hur normalt funtade vi svenskar är som bryr sig om skitgrejer hela tiden, en känsla växer inom mig som skriker att hela världen är sned och den tar sig ut i form av ångest. Att folk lägger vikt på obetydliga saker, det som dock skulle behöva belysas och göras något åt? Men nä... Vem orkar ta tag i det? Om man inte försöker göra något åt det som är galet så tycker jag på många sätt att man lagt ifrån sig sin rätt att klaga inför sina övriga medmänniskor, det enda som händer är att såna personer sprider dålig energi och bitterhet!

Något annat som förvirrar mig är pågående genusdebatt. Jag har inget emot själva ordet 'hen' men hur mycket jag än surfar runt och letar efter svar så hittar jag inget bra sådant, heller inget som säger att det finns något särskilt behov.

Många andra språk har neutrala pronomen, dem språk jag läst syftar dock mest till att man genom detta ändrar artiklar och böjer verben på olika sätt beroende på om substantivet är feminint, neutralt eller maskulint.
Men att människor helt plötsligt inte får ha en könstillhörighet? Hur kan ett barn inte bli förvirrat av detta? Pojkar har snopp och tjejer har snippa, enklare kan det inte bli, punkt.

För mig handlar det mer om att inte uppfostra barnen in i en könsstereotyp (pojkar blått och bilar, tjejer rosa och dockor) utan att man låter grabbarna ha lila på sig om dem gillar det och låter dem utöva aktiviteter som idag ses som tjejiga om det nu är så att dem gillar detta. Men för många i den här genusdebatten blir det en hets på det motsatta. Är det inte viktigare att man låter barnen upptäcka och lära sig utav nyfikenhet, dem olikheter som vi ändå har mellan könen, att få bejaka sina personligheter och istället lära barnen från start att alla är lika värda tros våra olikheter?

Att personer sen kan känna att man egentligen borde vara kvinna istället för man eller tvärtom är en helt annan sak, det är något dem inte styr över och något som är upp till samhället att förändra sin acceptans inför. Samma med detta med 'hen' då. Ser framför mig om något decennium om detta går igenom hur mappor och pammor hämtar hen på dagis, orden faster och moster tas bort, trots att mammas syster aldrig kan bli något annat än moster osv. osv. Neee.. Som allt annat i det här landet så finns det inget lagom utan man drar det till den ena extremen och när det blir tråkigt/inte funkar så drar man åt andra hållet tills det blir galet igen, man tycker inte det borde vara så svårt att enbart se till barnens bästa men tydligen..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0