Dags att tänka på pensionen..

Nja.. Inte riktigt kanske men nästan! Har inte tid/ork till något längre inlägg ikväll utan nöjer mig med att tipsa er om något oerhört viktigt som kan göra STOR skillnad om det görs ett aktivt val! Nämligen pensionen, enda ni behöver göra (eller fråga någon som kan) är att kolla över vilka länder som är på tillväxt samt kika lite över hur deras kurvor ser ut.

Ju yngre du är, desto högre risk bör du ta! Du har en stund på dig att vända skutan tillbaka. Provade för några år sen att låta Swedbank förvalta mina pensionspengar samtidigt som jag skötte sambons pension samtidigt, när jag fick se resultatet efter ett halvår (gratistest 6 månader) blev jag grymt sur. Mina pengar var insatta på typ räntefonder, skulle kalla det direkt olämpligt eftersom jag då hade nästan 45 år kvar till pensionen. Risknivå minimal och en värdeökning med ca 40% det året lyckades jag vända det till, crap..

Men vadå tänker ni, 40% är väl jättebra? Ehm jo det låter rätt mycket men när jag på egen hand fick sambons värdeförändring till över 70% och jag sitter inte ens och jobbar med sånt här hela dagarna utan kör lite på känsla. Med andra ord hade jag förväntat mig bättre av en förvaltare som dessutom normalt kostar en del..

Räknar definitivt med att ha en bra pension, det kräver inte många minuter att kolla av hur man ligger till!

Så bums in på PPM.nu och gör ett aktivt val som du tjänar på i slutänden!!!!

Bifogar några bilder där det syns vad min avkastning är hitintills i år samt den risk 7 AP-fonden ligger på, en långsiktig förvaltare åt er som inte gör något val alls, för då hamnar ni där! Så kan ni även se hur min risk ser ut :)


Kommentarer
Postat av: Jag återigen

Öh? Du får jättegärna lära mig det lilla du kan? För jag skulle verkligen behöva satsa på detta då jag inte fattar ett skvatt.

2012-03-19 @ 08:18:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0